Jak siedzenie wpływa na kręgosłup?

Większość z nas pracuje w pozycji siedzącej. Spędzamy w niej kilka, a niekiedy nawet kilkanaście godzin. Często również w ten sposób odpoczywamy. Właściwie wiele osób właśnie w ten sposób spędza każdy swój dzień. Niestety siedzenie jest bardzo szkodliwe dla kręgosłupa. To jeden z głównych powodów, dla których tak wielu Polaków cierpi na różnego rodzaju dolegliwości kręgosłupa.

Wpływ pozycji siedzącej na kręgosłup

Ludzkie ciało przystosowane jest to ruchu w pozycji stojącej. A pozycja siedząca cechuje się innym, niekorzystnym ułożeniem poszczególnych segmentów ciała i dużą statyką. W wyniku nieprawidłowego eksploatowania kręgosłup, który składa się z szeregu różnych struktur (stawy międzykręgowe, krążki międzykręgowe, więzadła kręgosłupa, mięśnie), ulega przeciążeniu. To z kolei objawia się przede wszystkim dolegliwościami bólowymi, na które uskarża się coraz więcej osób w różnym wieku.

Ból może pojawić się właściwie we wszystkich odcinkach kręgosłupa, chociaż najczęściej obejmuje odcinek szyjny i lędźwiowy. Oprócz tego może dojść do przeciążenia obręczy barkowej. Oprócz bólu może pojawić się również ciągłe uczucie napięcia mięśni i wiązadeł.

Pozycja siedząca prowadzi również do zniekształcenia naturalnej krzywizny kręgosłupa, prowadząc do jej wypłaszczenia i tzw. wdowiego garbu.

Oprócz miejscowego bólu może pojawić się również ból promieniujący do kończyn górnych i łopatek, bóle i zawroty głowy i szumy w uszach.

Jak dobrze siedzieć?

Wielogodzinne przebywanie w pozycji siedzącej nie jest korzystne dla naszego zdrowia, a przede wszystkim kręgosłupa. Jednak wiele osób właśnie w ten sposób pracuje, więc nie sposób uniknąć siedzenia przy biurku. Warto jednak starać się w miarę możliwości obniżać przeciążenia kręgosłupa przez utrzymywanie prawidłowej pozycji ciała. Jest to możliwe przede wszystkim dzięki zastosowaniu ergonomicznego fotela do biura. Nie każdy taki mebel zapewnia odpowiednie warunki do siedzenia w optymalnej dla kręgosłupa pozycji. Dlatego wyposażając biuro w fotele czy krzesła, trzeba zwrócić uwagę na to, aby były ergonomiczne i umożliwiały indywidualne dostosowanie wysokości siedziska do wzrostu. Powinny być również wyposażone w podłokietniki.

Bardzo ważne jest również, aby regularnie robić sobie krótkie, ale jak najczęstsze przerwy od siedzenia. Najlepiej ten czas spędzić oczywiście w pozycji stojącej lub w ruchu.